Boeren benaderen voor verkoop korte keten producten

Wil je starten met een korte keten afzet? Met deze aandachtspunten, tips en tricks kan je snel aan de slag!

Om onze boeren te helpen hun omzet te verhogen kan je rechtstreeks producten van hen afnemen: zoals slachtdieren, vlees, groente, fruit of zelfgemaakte producten. Zo krijgen boeren een eerlijke prijs en kunnen ze hun omzet verhogen.

Onderhandelen met een plaatselijke boer is voor veel detaillisten en verwerkende bedrijven onbekend terrein. Door hierin je kennis te vergroten kan je voorbereid de onderhandelingen starten om een goede verstandhouding en leveringscontract te krijgen. 

Wat brengt het op?

  • Een extra leverancier voor (lokale) kwaliteitsproducten. 
  • Een groter percentage lokale producten in je assortiment. 
  • Bredere naamsbekendheid en nieuwe klanten. 
  • Consumenten kopen graag lokale producten tijdens hun reguliere boodschappen. 

Tips & tricks

1. Zoek zelf het eerste contact

  • Schrik er niet voor terug om zelf actief contact op te nemen met de boeren in je buurt. Zij zijn vaak zoekende voor de afzet van hun lokale producten, maar kennen de nabijgelegen detaillisten of verwerkende bedrijven niet of onvoldoende. 
  • Pak het professioneel aan.
    • Zorg dat je vooraf al zicht hebt op de markt, in wat aanwezig is bij de boer en wat de trends zijn. Let er ook op of de boer al lokale producten verkoopt. Dit wijst er meestal op dat hier al kennis is van HACCP en regelgeving etiketteren.  
    • Spreek over een aantrekkelijke verpakking en een mooi logo bijvoorbeeld, bij voorkeur met een frontaal etiket.  
    • Maak een lijst/overzicht van de producten met bijhorende prijzen, en neem een aantal voorbeeldproducten mee. 
    • Denk goed na over het verhaal achter deze producten. Wat maakt deze lokale producten uniek? Waarom is het een meerwaarde voor jouw bedrijf en assortiment? 
    • Bereid je voor op eventuele argumentatie, bijvoorbeeld te duur of korte houdbaarheid.  
    • Vaak wordt gestart met één product die makkelijk in de handel ligt. Van daaruit kan je kijken of de samenwerking goed loopt en of het assortiment uitgebreid kan worden.
    • Verbreed het aantal boeren waarmee je werkt. Je bent niet verplicht je te binden aan één boer in de directe omgeving van je bedrijf. Je bepaalt zelf wat lokaal is en wat niet.  

 

Je moet actief op zoek gaan naar lokale producten. Het komt sporadisch voor dat een boer zelf zijn producten komt aanbieden.

2. Lancering en promotie

  • Werk samen met de boer om je product te promoten, zeker bij de introductie. Een proefsessie is zeker aan te raden, dan kan je ook als winkelier/producent je verhaal overbrengen.
    • Zorg dat je producten bij de verkoop opvallen. Hierbij kan je handig gebruik maken van promotiemateriaal zoals: folders, aparte toonbankkaartjes of aparte stickers voor op de verpakking.  
  • Je kan voorstellen om bij aanvang van je B2B-samenwerking zelf (tijdelijk) het transport te regelen of een introductiekorting te bespreken. 

3. Levering 

  • Detaillisten of productiebedrijven zijn zelden bereid om zelf de producten op te halen. Soms verwachten ze ook dat alle producten netjes geëtiketteerd geleverd worden of dat lle specificaties direct geleverd kunnen worden. Bespreek dit eerst goed met de boer om misverstanden te voorkomen. 
  • Voor de levering kan je gebruik maken van een (plaatselijke) distributeur, maar hierbij lever je al snel een hoop marge in. Belangrijk om hier duidelijke afspraken over te maken. 
  • Afhankelijk van het type product is levering 1 à 2x/week gangbaar.  Maak daarom duidelijke afspraken op logistiek vlak om verrassingen te voorkomen.
  • Met versproducten speel je vaak kort op de bal. Voorzie makkelijk te hanteren transportbakken die je producten op temperatuur houden als dat nodig is. 
  • Vermijd fouten in aantallen en producten. 

4. Contractvoorwaarden en naleving 

  • Spreek vaste tijdstippen af voor bestellingen en levering. Doe geen onhaalbare beloftes. 
  • Tijdige en correcte bestellingen en leveringen stimuleren een langdurige samenwerking. 
  • Toon bereidheid om bij problemen met aantallen of producten voor een geschikte oplossing in te staan. 
  • Laat je evt. bijstaan door een specialist bij de opmaak van een (groot) contract. 
  • Maak duidelijke afspraken rond minimum bestellingen bij de boer. Denk hierbij goed na hoeveel je minimaal moet kunnen verkopen om uit de kosten te komen. 
  • Bespreek vooraf duidelijk de facturering en betaaltermijn. Dit kan 1x/maand, maar is wellicht beter (overzicht) om dit voor iedere bestelling af te spreken.

Stap voor stap

  • Stel een doel vast hoeveel % van je assortiment uit de korte keten moet komen en evalueer dit ieder jaar. Start bijvoorbeeld met 1% en verdubbel dit percentage ieder jaar.
  • De introductie van korteketenproducten vraagt extra inspanningen van de  winkelier/producent. Houd het apart en logisch. Zorg voor een goed systeem waarbij je de tracking & tracing kan borgen. Door bijvoorbeeld alles al verpakt binnen te laten komen of bijvoorbeeld een bepaald tijdstip pakken voor productie. Je moet wel zorgen dat het een eerlijk verhaal blijft. 
  • Supermarkten hanteren doorgaans een marge van 30% op de inkoop van (regionale) producten. Denk goed na hoe dit voor jouw samenwerking met de boer haalbaar is.

Wil je hierin samenwerken met ondernemers? Sluit je dan aan bij de werkgroep Korte Keten. Laat je naam en contactgegevens achter op het contactformulier en wij nemen contact met je op voor meer informatie.