Twee neven uit Gouda, Henk Bakker (28) en Ivan Boon (21), staan op het punt hun nieuwe bedrijf De Goudse koe te lanceren. ,,Het is echt een missie.”
Zij willen met De Goudse Koe geen stukje koe onbenut laten. De neven Henk en Ivan hebben afspraken gemaakt met enkele lokale boeren die aan hen koeien gaan leveren. Het vlees wordt verwerkt in pakketten, die op bestelling worden geleverd. ,,Wij gebruiken de koe echt van kop tot staart, het is ook een stukje respect naar het dier toe”, zegt Bakker.
Bakker is slager en weet hoe het er nu in de praktijk aan toegaat. Als slager reist hij de markten in de regio af. Toen hij slechts 15 jaar was, begon hij in het slagersvak. Ook Boon belandde in de slagerswereld via een bijbaantje bij dezelfde marktslager. ,,Daar zijn de eerste concrete ideeën voor De Goudse Koe ontstaan”, zegt hij. Volgens Bakker lag dit plan al een tijdje op de plank, maar zijn de neven dit voorjaar pas echt begonnen met de uitvoering.
Website De Gouden Koe
Via hun website kunnen klanten binnenkort online verschillende pakketten vlees kopen van boeren uit de streek. De Goudse ondernemers bezorgen die thuis. ,,Wij verkopen alleen pakketten met alle delen van de koe erin”, zegt Bakker. In het middelste pakket zitten bijvoorbeeld twee pond rundergehakt, vier burgers, een kilo sukadelappen, vier rundersaucijzen, vier biefstukken en een schenkel. Voor dit pakket legt de klant van de Goudse Koe bijna 65 euro neer.
Foodwatcher Ammerlaan ziet hier een trend
Met hun bedrijf passen Bakker en Boon in een ‘voorzichtige trend’, zegt foodwatcher Anneke Ammerlaan. ,,Het aantal mensen dat deze producten koopt, stijgt de laatste jaren enigszins, maar tot nu toe is het lokale vlees vooral voor de happy few weggelegd.” Het gaat vaak om duurzaam vlees, legt ze uit, waarvoor de boer extra moeite moet doen en kosten moet maken. Daardoor ligt de prijs hoger dan van vlees in de supermarkt.
Volgens Bakker valt dat bij De Goudse Koe erg mee. Een boer die zijn vlees lokaal wil verkopen, werkt daarvoor meestal samen met anderen, zoals een slager, legt hij uit. ,,Wij doen alles zelf, dus wij hoeven die extra kosten niet te maken. Ik vraag me af of je bij ons duurder uit bent.”
Het is vooral de bewuste consument die belangstelling heeft
Ammerlaan verwacht wel dat er belangstelling is voor het Goudse concept. ,,Ik merk dat meer mensen willen weten waar hun eten vandaan komt. Mensen zijn daar steeds bewuster mee bezig, alhoewel het nu nog een klein clubje is.” Eén nadeel voor de Goudse neven: ,,De mensen die voor dit soort slagers kiezen, zijn vaak heel bewust van wat ze eten, ze zullen niet elke dag vlees eten”, aldus Ammerlaan.
Boon en Bakker verwachten juist dat een brede doelgroep geïnteresseerd is in hun producten. ,,Van jongeren die willen barbecueën tot oma‘s die een lekker stoofpotje willen klaar maken”, zegt de Goudse slager. Het bereiken van al die doelgroepen wordt vooral het werk van Boon, die een eigen mediabedrijf heeft. ,,Wij willen sociale media echt gebruiken om ons verhaal te vertellen.” Een perfecte combinatie!