Nieuwe kansen voor regioproducten

De verkoop in de verswinkel staat onder druk. Veel ambachtelijke ondernemers zijn op zoek naar aanvullende inkomstenbronnen zoals verkoop via internet, catering of het uitbreiden van verkoop aan derden. De nieuwe trend is regioproducten. Nu ook de overheid het promoot wordt groeit de vraag bij consumenten.

Minister Carola Schouten wil dat consumenten meer waardering krijgen voor de productie van regionale producten en het werk van de boer, tuinder en producent uit de regio. Op dit moment worden deze producten al verkocht via regionale markten en stadslandbouwbedrijven, maar dat moet verder uitgebreid worden. Ook voor consumenten die bij de supermarkt kopen moet het mogelijk zijn om lokale producten te kunnen kopen.

De problemen waar supermarkten tegenaan lopen zijn:

  • Volume en assortiment beperkt
  • Prijs relatief hoog
  • Regioproducten zijn vaak seizoensgebonden

Streekproducten versus regioproducten

Streekproducten zijn ambachtelijke, eerlijke en pure producten uit een bepaalde streek of land die vaak (inter)nationaal erkend zijn. Deze producten moeten voldoen aan een set van criteria wat ook aangetoond moet worden. Hiervoor zijn organisaties opgericht die een streekproduct officieel kunnen erkennen.

Een regionaal product is een product dat in een bepaalde regio is geproduceerd waarbij de afstanden tussen boer, teler, producent en verkoper redelijk klein is. Deze term is nog niet nader gedefinieerd en mede daarom populair geworden.

Korte voedselketen

De trend is ‘korte voedselketen’ geworden. Dit staat voor een eerlijke prijs voor de boer, gezond en bereikbaar voor de consument. Daarom wil de minister deze producten ook in de supermarkt zien. Want daar wordt immers nog steeds het grote volume verkocht.

Initiatieven als Streeckgenoten

Op dit moment zie je al een trend van regioproducten en streekproducten bij de supermarkt. Zo is Albert Heijn begonnen met de verkoop van ambachtelijke producten van slagers en kaasspecialisten uit de regio. Deze specialisten leveren hun regiospecialiteit aan een tussenleverancier die het product snijdt, verpakt en levert aan de supermark. Dit is erg populair geworden. Ook andere supermarkten hebben eenzelfde initiatief genomen.

Eisen voedselveiligheid

Wel is het zo dat de ambachtelijke ondernemer aan hoge voedselveiligheidseisen moet voldoen. Zij moeten zich certificeren en dat is voor veel ambachtelijke ondernemers lastig. Veelal grotere productiebedrijven springen in het nieuwe gat van de markt. Zij zijn al gecertificeerd of laten zich certificeren door een duur bureau die een uitgebreid systeem opstelt met vele controlelijsten waardoor het bedrijf afhankelijk wordt van het dure bureau. En daar kunnen veel ambachtelijke ondernemers met mooie, pure en eerlijke producten niet aan tornen. En dat is zonde! Daarom heeft Stichting Verskwaliteit Nederland een praktisch en effectief managementsysteem voor de voedselveiligheid ontwikkeld zodat ook deze ondernemers kunnen profiteren van een nieuw gat in de markt!

Interesse? Neem dan contact met ons op

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *