Tips Voor Het Tegengaan Van Voedselverspilling

Jaarlijks wordt er zo’n 1,7 tot 2,5 miljoen ton voedsel verspild. Dit gebeurt in de gehele keten. Nederland wil hier iets aan doen en daarom stimuleert het Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) dit. Zo werd deze week op de Horecava de foodybag geïntroduceerd. Restaurants kunnen vanaf nu met een speciaal #verspillingsvrij-logo achter hun raam of op hun menukaart duidelijk maken dat zij zich inzetten tegen voedselverspilling. Wat de klant niet opeet, mag mee naar huis. Het logo werd gelanceerd door minister Schouten van LNV.

Zorg dat je op de hoogte bent en blijft

Consumenten gooien op jaarbasis gemiddeld zo’n 41 kilo eetbaar voedsel per persoon weg. De impact op klimaatverandering in Nederland bedraagt ongeveer 6% van de totale uitstoot van broeikasgassen door menselijke activiteiten. Minder voedsel verspillen levert een bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelstellingen en draagt bij aan voldoende goed voedsel voor een groeiende wereldbevolking.

De Stichting samen tegen voedselverspilling heeft als doel om 50% minder voedsel te verspillen in 2030. Zij hebben campagnes voor consumenten maar ook bedrijven kunnen meedoen. Door je er als bedrijf bij aan te sluiten krijg je gratis hulp en tips om je klanten te helpen voedsel te verspillen.

Gebruik gratis hulpmiddelen om voedselverspilling tegen te gaan

Voor consumenten heeft de stichting onderstaand advies uitgewerkt waar je als bedrijf slim op kan aanhaken. Het is voor een goed doel, klanten krijgen daar een goed gevoel bij als ze hier aan bijdragen en als ondernemer kan je hen hierbij helpen. Fijn als je kan helpen en mooi als je klanten het weten te waarderen.

Bron: https://samentegenvoedselverspilling.nl/interventies/

Gebruik spaaracties of geef handige tips

Verschillende bedrijven en organisaties zijn de strijd tegen voedselverspilling al aangegaan. Een paar voorbeelden:

• Rabobank heeft op verschillende locaties Eetmaatjes uitgedeeld aan klanten
  • Bij Albert Heijn kunnen klanten gratis Koelkaststickers meenemen​
  • Sligro deelde restjesrecepten in het magazine rond de kerstdagen
  • Verschillende supermarkten houden spaaracties met bewaarbakjes
  • De horeca heeft op de Horecava 2020 de foodybag geïntroduceerd

Je kunt klanten er ook op wijzen dat ze bij jou kleinere porties kunnen kopen zodat ze niks hoeven weg te gooien. Denk na welke acties zouden passen en waar je voordeel aan kan hebben.

Laat 50% van je maatschappelijke actie vergoeden door subsidie

Het Ministerie van LNV geeft subsidie in de vorm van een voucher aan bedrijven en organisaties die zich willen inzetten voor het verminderen van voedselverspilling. Het doel is om een brede beweging op gang te brengen waarin alle schakels van de totale voedselketen zijn vertegenwoordigd.

De voucherregeling is erop gericht om bedrijven te stimuleren hieraan mee te werken. Door het invoeren van innovaties of tot het verwaarden van onvermijdbare reststromen in hun processen en/of keten waardoor voedselverspilling wordt tegengegaan. Binnen deze voucherregeling is het inzetten van expertise door derde partijen mogelijk voor het uitvoeren van advies- en onderzoeksprojecten.

Het advies of project kan een expert sessie zijn, een validatie, een haalbaarheidsonderzoek, een kansenkaart workshop of een value scan zijn. Het bedrijf betaalt eHet50% en de andere 50% wordt door de voucher vergoed. De waarde van de voucher ligt tussen de € 5.000,- en € 15.000,-.

Voor meer informatie kan contact opgenomen worden met Stichting Verskwaliteit Nederland.

Yvon Bemelman