Hybride vlees is ongezond

Sinds half augustus is Lidl de eerste supermarkt in Nederland die ‘gehaktmix met erwteneiwit’ in de schappen heeft liggen. De grootgrutter wil met het hybride vlees de liefhebber van dierlijk voedsel motiveren om voor gehakt met een ‘lage milieu-impact’ te kiezen.

Lidl hybride gehakt

Het nieuwe hybride vleespakketje van de Lidl bestaat voor 60 procent uit rundergehakt en voor 40 procent uit erwteneiwit en zorgt voor 37,5 procent minder uitstoot dan de volle variant, beweert het Duitse concern dat zijn commitment heeft gegeven aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de VN. De klant zal de ingrediëntenwijziging niet merken, belooft De Vries. “Ik durf te zeggen dat zelfs voor de echte vleesliefhebber deze gehaktmix niet te onderscheiden is van regulier gehakt.” Als de consument er al iets van opmerkt, stelt Lidl, dan is het in zijn voordeel in de portemonnee, want het gemixte vlees is goedkoper dan 100 procent rundergehakt.

Ongezond volgens 3 voedingsdeskundigen

Maar drie onafhankelijke voedingsdeskundigen zeggen dat de ontwikkeling van hybride vlees niet gezond is voor de mens. Vreemd, want vlees is in principe gezond en peulvruchten waarmee hybride vlees wordt gemaakt ook. Of gaat het om de combinatie?

Ongunstige aminozuren- en nutriëntenwaarden

Volgens gezondheidsdeskundige Mike Verest van Leefbewust is de komst van hybride vlees allesbehalve een zegen als je simpelweg kijkt naar de gezondheid van de consument. “Hoewel erwteneiwit een redelijk compleet amino­zuurprofiel heeft, heeft het relatief lage hoeveelheden van bepaalde essentiële aminozuren (de bouwstenen voor eiwitten, red.), zoals methionine (een zwavelhoudend aminozuur). Dit maakt het minder compleet in vergelijking met dierlijke eiwitbronnen of sommige andere plantaardige eiwitten. Net als andere peulvruchten bevat ­erwteneiwit ook antinutriënten zoals fytinezuur en lectines die de opname van bepaalde mineralen kunnen verminderen. Dus al het vlees maar mixen met bonen of erwten, lijkt me niet zo slim.”

Vlees van bio-industrie (graangevoerd + stilstaand) niet gezond

Richard de Leth van Oersterk, een leefstijlplatform voor vitaliteit en gezondheid, wijst net als Verest op de ongunstige aminozuren- en nutriëntenwaarden. “Als je kijkt naar onze spijsvertering, de zuurgraad in onze maag, naar de grootte van ons galblaas en alvleesklier en ons gebit, dan zie je dat we een omnivoor zijn. Dat betekent dat we zowel plantaardig als vlees zouden moeten eten vanuit het perspectief van optimale gezondheid. Maar als je dat vertaalt naar het product in de Lidl, dan sla ik toch over”, vertelt hij. Vlees dat in de supermarkten ligt, uit de welbekende bio-industrie die de vaak stilstaande dieren voert met voornamelijk granen als mais, is inferieur aan vlees dat afkomstig is van volledig grasgevoerde dieren die veelal in de wei staan, stelt De Leth. “Ook ben ik niet per se voorstander van peulvruchten, omdat de alvleesklier ze moeilijker afbreekt. De menselijke gezondheid in zijn totaliteit gaat steeds verder achteruit als we de volledige kanteling gaan maken naar alleen plantaardig eiwit.”

Hybride-vlees is vooral een onnatuurlijke trend

Journalist Daan de Wit, schrijver van het boek Weet wat je eet, zal in de supermarkt eveneens met een “grote boog” om het hybride vlees heen lopen. Hij plaatst de hele ontwikkeling van een verandering naar plantaardig voedsel in een breder perspectief. “Het hybride vlees zie ik als deel van de trend waarin alles zo onnatuurlijk moet als het maar kan. Terwijl ik voortdurend naar de natuurlijkheid wijs, rent de trend, als gevolg van de leiders die volgers van The Great Reset zijn, de andere kant op. Dit wordt allemaal aangemoedigd door de meeste media die als megafoon fungeren, in plaats van als luis in de pels. Zij stellen ook hoe onnatuurlijker, hoe beter.”

De Leth onderschrijft dat er niks boven voedsel uit de natuur gaat. “Wees extra kritisch op voedsel dat uit handen van mensen komt, zeker als het ultrabewerkt voedsel is. Dierlijk vlees in het verdomhoekje zetten en plantaardig vlees als de redder presenteren, kan misschien wel voor meer eten zorgen en misschien zelfs wel voor minder uitstoot zorgen, maar is een zeer ongunstige ontwikkeling voor de optimale gezondheid van de mens.”

Bron: https://www.deanderekrant.nl/nieuws/voedingsdeskundigen-maken-gehakt-van-lidls-hybride-vlees-2024-09-01